تابعنا على فايسبوك

الثلاثاء، 18 سبتمبر 2012

يوم القيامة بعد 5 مليارات سنة

نشرت من طرف : بن دالي آمال  |  في  3:30 ص

 ابشروا فلن يكون شهر ديسمبر المقبل نهاية عالمنا هذا.
هل سبق لكم و ان قرأتم أن نهاية العالم ستكون يوم 2012/12/12، أسطورة لطالما قرأناها على صفحات المواقع المتعددة، فما حقيقة ذلك؟
ان هذه النظرية حسب قول المؤرخ لوك ماري،  نظرية - قيامة 2012- تشويه لتقويم المايا الذي ينص على نهاية دورة  أل 5000 سنة، و النبوءة المفبركة من طرف علماء لاهوت مفادها ان كوكبا اكبر من كوكبنا اربعة أضعاف اسمه-نيريبو- سيصطدم بالأرض.
هذا الكوكب يمكن بسهولة تحديد مكانه ، غير انه غير مرئي حاليا حسب قول لوك.

نظرية القيامة هذه قديمة قدم الإنسان و حتى الانسان الحجري كان له تصورا عنها و كان يخشاهان فالخشية من الفناء و الاستحالة إلى عدم  و مفارقة ما ألفناه تشكل جزءا من ميراثنا الثقافي.
إن نبوءة نهاية العالم في ديسمبر 2012  تعتبر النيوءة الـ 183 منذ سقوط الامبراطورية الرومانية، و يعترف المؤرخ بخصوصية ظاهرة الخوف من هذه النبوءة خاصة ان وسائل الإعلام و الأنترنيت  قد زادت من تضخيمها غير انه في آخر الكتاب يطمئن القارئ  ان القيامة لن تكون إلا بعد 5 مليارات سنة ... و يؤكد ان قوله هذا ليس نبوءة و لكنه نظرية جد علمية.
فهل ما زلتم خائفين؟

التسميات :

شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة

هناك تعليق واحد:

  1. عرض جميل لنقطه زى دى وخصوصا قبل الحدث الى كان موجود من سنه ده لاننا فى ديسمبر 2013 :)
    يوم القيامه كلنا مؤمنين انه لا يعلم ميعاده الا الله
    وعلى فكره اليابانين قالوا يوم القيامه سنة 2000 وبعدهم شوفت فيلم وثائقى انها سنة 2018 وقريت وانتشرت الكلام عن 2012 وفيه واحد منجم فرنسى قال انها سنة 2075 ودلوقتى انتى قريتى انها بعد 5 مليارات سنه معانى اسبعد حكاية 5 مليارات سنة دى لان الوضع المجتمعى والدينى فى تدهور وده ينبئ ان نهاية الأرض قربت جدا بس امتى الله أعلم وكمان المناخ الى بيكون كل سنة اسوء من الى قبليها ده بيهدد ان اليابسه فى حالة انحسار وده برضه سبب وكمان الأمطار الغزيره الى موجوده وخصوصا على الصحارى ممكن تحولها لاراضى خضراء يعنى التغير الى بيحصل صعب انه هيستمر كل المسافه دى وممكن يستمر ...
    فأعتقد ان تحديد ميعااد ليها من قبل أى حد بيخرج عن العقل حتى على مستوى كافة الأديان السماوية

    تحياتى وتقبلى مرورى

    ردحذف

back to top